خاطرات

خاطراتی از گذر عمر

خاطراتی از گذر عمر

خاطرات

بسمه تعالی
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن
تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
به عمرم سعی کرده ام به طمع مقامی ، مالی ، عزتی برای کسی کرنش نکنم و به خاطر مباداها ، پا روی اعتقادم نگذاشته ام . هرچند که بدانم بیان اعتقادم ، عاقبتی ظاهرا نا مناسب خواهد داشت ، اگر صلاح به بیان ببینم ، بیان میکنم و نتیجه آن را تقدیر الهی میدانم . البته صداقت در راس افکار و اعمالم بوده . و صد البته رفتارم خالی از اشکال نبوده . به کرات ، صداقتم ، موجب گرفتار نشدن و یا موجب نجاتم شده . و البته خیلی از مزایا را به خاطر بکار نبردن سیاست در رفتارم ، ازدست داده ام . هیچ وقت از آنچه به خاطر عملکردم از دست داده ام ، پشیمان نشده ام . چون معتقدم ، عملم ، نتیجه تفکرم و تفکرم ، به تناسب عقلم بوده . این به این معنی نیست که رفتارم را اصلاح نکنم بلکه همیشه در پی ارتقاع عقلی و علمی ام هستم . لذا هیچ وقت برای مشکلات پیش آمده ، افسوس نمیخورم و با رسیدن به نعمتی ، شکر گذار خالقم هستم .
به عمرم ، مشمول عنایات بیشماری شده ام که تفسیرش از همین پاراگراف بالا بر میآید نه دور اندیشی خودم و یا موقعیت خانوادگی و یا .....

نگرشهای زیبا به هر موضوع

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۲۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

     به استثناء افراد عقده ای ، انسان ذاتا تمایل به دستگیری و خدمت به دیگران دارد واز نتیجه آن ، مفرح میشود . این ، به مکتب ، نژاد و فرهنگ بخصوصی مربوط نمیشود . حتی این مهم ، در میان خیلی جانوران نیز معمول است . منتهی ، تراوش این میل واعتقاد ، درافراد مختلف ، مترادف با افکار ، فرهنگ و امکانات مختلف ، متفاوت است . عده ای این نیاز باطنی را با چاشنی عناوین بشر دوستانه ، توانگرانه ، فرهنگ معابانه و ....در قالب احساسات ، به انجام میرسانند و برخی با درک دستور الهی بعنوان وظیفه به این مهم مبادرت میکنند ولذا انتظار پاداش دنیوی و مادی ندارند . مهم کیفیت و نفس عمل است و کمیت ، مد نظرنیست . لذا هر کس در هر مقام و امکاناتی ، متمایل به این هدف میباشد .


           حال ، میماند ظرفیت باطنی ، ظاهری ، احساسی و توانائی افراد . خود ظرفیت باطنی ، بسته به میزان معرفت الهی ، متفاوت است .

   در این رابطه ، ذکر خاطره هائی ، خالی از لطف ، نیست .

        دو سه سال پیش ، خیلی وقت که غروب ، ازتهران حرکت میکردم ، برای نمازاول وقت ، به پمپ بنزین آبیک میرسیدم ، نزدیکی مسجد حقیر آنجا ، یک  سرویس بهداشتی احداث کردند . روی بنری جلو میز مسئول آنجا نوشته بود " نفری 200 تومان " . مرد میان سالی که نظافت آنرا به عهده داشت ، گلگی داشت که خیلی ها ، به بهانه ها و طرق مختلف ، از پرداخت پول ، تفره میروند . یکی میگوید " پول خرد ندارم " ، یکی میگوید " میروم از داخل ماشین بیاورم و بر نمیگردد " ، عده ای هم ناسزا میگویند که " چه خبره 200 تومان  ....و میروند ."

  در همان زمان ، به خاطر دارم ، در اتوبوس شرکت واحد ، دو نوجوان ، یکی با دایره زنگی و دیگری با آلت موسیقی مثل تار ، ابیاتی احساسی مثل " رضا جانم ، رضا جانم ....و کلمات محرکی برای خانم ها ، در فاصله بین دو ایستگاه ، موفق به دریافت مبلغ قابل ملاحظه ای هم از آقایان و هم بیشتر از خانم ها ، شده ، به قصد اتوبوس دیگرپیاده شدند . همینطور ، جوان گردن کلفتی که روپوش سبزی بر تن وجلو بانک ملی میدان آزادی قزوین ، در بلندگوی پرتابل ، عباراتی مثل حضرت عباس ، ....... خانم هائی که حتی ظاهر و لباسشان نشانگر ضعف ایمانی شان بود ، با اسکناسهای دو هزار تومانی ، کشکول آن رند را پر می کردند . و قصه علی هذا .

    این ویل خرجی نا بجا و آن خست ، هر دو ، ناشی از فرهنگ و نگرش غلط است . و اگر کمی عاقلانه فکر کنیم ، آیا آن مرد نظافت چی سرویس بهداشتی ، به کمک مستحق است یا امسال آن گردن کلفت ها و رند ها ؟ همینطور است نگرش های کلان در مقام های مدیریتی و مسئولیتی در سطوح مختلف مملکت .

     یکی از کارهایی که در تابستان 1357 ، در جزیره قشم در اردوی عمران ملی به عهده دانشجو ها گذاشته بودند ، جمع آوری آمار معلولین و ناتوانان جزیره از قبیل نابینا ، ناشنوا ، معلول دست و پا و غیره که کم هم نبودند ، جهت رسیدگی و کمک به آنها بود که عده ای روی بد بینی مردم نسبت به نظام شاه ، موج سواری کرده شایع کرده بودند که حکومت میخواهد ناتوان ها را از سر راه بردارد ......لذا مردم ، از ارائه آمار ، خود داری کرده ، معلولین را پنهان میکردند .

      بعد از انقلاب ، این نگرش زیبا ، از جانب شهید رجائی به جهت کرامت و حمایت از افراد مسن و فرتوت بخصوص در روستا ها به اجراء درآمد که هنوز هم تحت طرح شهید رجائی جاری است .

       در مورد دیگر ، سالها قبل ، شخصی تلویزیونی برای تعمیر آورده بود ، معلوم شد در کمیته امداد امام خمینی مشغول است . بین صحبت ، در باره خیلی شایعات در رابطه با اعانات مردم پرسیدم . ایشان گفت ، اگر مایلی ، یک مورد که خود من شاهد و مجری آن بودم ، تعریف کنم ؟  در ادامه گفت " یک روز من ، مامور تحقیق وضع مالی بازمانده های یک راننده تریلی که در اثر صانحه به رحمت خدا رفته بود شدم . حاصل تحقیق را که وضع مرفه از قبیل تلویزیون رنگی ، قالی یک تکه دست بافت ، و .....بود ، تحویل حاج آقا دادم  ( اون زمان تلویزیون اکثر مردم ، سیاه و سفید بود ) . حاج آقا  پس از مطالعه پرونده ، دستور داد ، ماهی ده هزار تومان ، مقرری قرار دهید . من با نا باوری ، اعتراض کردم که " به این خانواده با این رفاه و امکانات ، مقرری میدهید ؟ " حاج آ قا در پاسخ گفت " بله در حال حاظر ، این خانواده مرفه است ولی در آینده ، اولین نیازی که پیش بیاید ، اقدام به فروش بخشی از موجودی خواهند کرد و.... در نهایت ، تهیدست شده به تکدی رو خواهند آورد . اما با این مقرری مختصر ، خودشان را جمع کرده به فلاکت نمیرسند . "

   من به این نگرش احسنت گفتم و این که چه نگاه زیبائیست ... این نگاه  مکتب ما به کرامت انسان است که اگر در همه سطوح جامعه جاری شود ، آیا کرامت انسانها همینطور که متاسفانه له میشود ، پایمال خواهد شد ؟

     آقای ازقدی ، نقل میکرد " از امام (ع) ، پرسیدند ، تا چه میزان به فقرا کمک کنیم ؟ آیا به نان خالی قناعت کند یا خورشت هم بخورد ؟ " امام (ع) فرمود " آنقدر باید کمک کنید که بتواند زیارت و گردش هم برود . " !!!.....

        اخیرا یک کلیپ از بریده یکی از مصاحبه های آقای احمدی نژاد به منظور کوبیدن افکار او ، بدستم رسید . پیداکنم ، عین آنرا ارائه خواهم کرد . مطلب جالب توجه این بود که آقای احمدی نژاد ، اظهار میکند که " در تمام دنیا ، بجز یکی دو کشور اروپایی ، هیچ کشوری مثل ایران نیست که در آن ، گرسنه و برهنه نداریم ." منتهی تولید کننده کلیپ ، قدری از ادامه مصاحبه را که معلوم میشود  در مورد یارانه ها است ، را ادامه داده که در نتیجه آن معلوم میشود ، اظهارات ، آقای احمدی نژاد ، در صورت پرداخت یارانه بوده ، البته امروزه ، رئیس جمهور مریض فعلی، آنقدربه گرانی دامن زد که ارزش آن یارانه صفر شده . ولذا این نیز از همان نگرش های زیبا برای کرامت انسانی به شمار میرود که مقبول مرفهین ، نیست . چرا که مرفهین ، نیاز دارند مردم ذلیل باشند تا آنها هر غلطی کردند ، جماعت ، فرصت تفکر ویا ، نای اعتراض  نداشته باشند .     البته مسلم است که یارانه باید بصورت منطقی بین مردم ، توضیع گردد . لذا شاید مقوله سهام عدالت ، منطقی تر باشد .

 این که عده ای از دریافت چند ماه حقوق ناچیز محروم باشند و دولت مرفه و بی درد ، لایحه تثبیت حقوق 24 میلیونی به مجلس ببرد تا بخشی از حقوق های نجومی که افشا شده ، در امان بماند ، حالا حقوق های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی یک طوری حل میشود . ..... اخیرا ، در جمع خانوادگی ، از یکی از نزدیکان که از فرار مغزها به دلیل اینکه در کشورهای خارج ، به نخبه ها ، بیشتر از این هم میپردازند ، ابراز نگرانی میکرد ، سوال کردم آیا در آن کشورها ، اختلاف طبقاتی حد پایین حقوق ، همین 800 تومان است که دولتی ها میگویند ؟ ( در حالی که خیلی دستمزد های خیلی پائین تر از این در سطح جامعه رواج دارد ) گفت نه بلکه متعادل است . و من گفتم نکته همینجاست . ملت که بخیل نیست که کسی چه حقوقی در خور مقام علمی و عملی اش بگیرد ، بحث سر اختلاف طبقاتی است .  مثلا وضع قانون جریمه ، باید به قدری باشد که باز دارنده باشد تا متخلفین حرفه ای ، از آن ، پرهیز کنند . برای نمونه ، فقیر و غنی ، در جاده رانندگی میکنند . اگر فردی از طبقه پائین در سرعت ، 2 کیلومتر تخلف کند ، در اثر جریمه متعلقه ، آن ماه از زندگی ساقط میشود . در حالی که آن جریمه ، اثری بر نجومی بگیر، نداشته لذا با اتومبیل نجومی ، هم با سرعت نجومی طی طریق میکند و هم اگرترافیک باشد ، پشت سر مراعات کننده سرعت ، چنان چراغ و بوق میزند تا اینکه یا اعصاب او را خراب کرده منجر به فاجعه شود ، یا باید همه با احترام ، به کنار رفته مسیر را باز کنند تا حضرت نجومی بگیر ، به راحتی به مقصد برسد چرا که مبلغ جریمه در مقابل درآمد وی ، ناچیز است . و این نمونه در بقیه شئونات زندگی نیز مشمول است .

    دزدی که چند صد میلیارد ، اختلاس کرده رو با قل و زنجیر در تلویزیون ، نمایش نمیدهند . بلکه ، با لباسی اتو کرده و با نیشخندی به لب و ظاهری که نمایانگر زندانی در خور مرفهین است ، نمایش میدهند . آیا در محضر باریتعالی هم ، همین طور ، قضاوت میشود ؟ البته ، اگر پاسخ دهنده از قماش آن اختلاس کننده باشد ، ....... .

    رشوه که در مملکت معمول است و خود مسئولین به آن اذعان دارند ، نجومی بگیر ، به راحتی هر مبلغ را پرداخته ، به هر چه اراده کند ، میرسد ، دیگران که ازعهده مطامع رشوه بگیران ، برنمیآیند ، باید سرگردان شوند . مومنین که معتقدند رشوه حرام است که بروند بمیرند . لذا قانون برای نجومی بگیران ، معنی ندارد . این مطلب رو برای کسی بیان میکردم ، در پاسخ گفت " نه بابا ، آنها حتی به این ترتیب هم خرج نمیکنند . مسئولی در فلان اداره ،  نیاز به گوش دارد ، به راننده میگوید : پا شو برویم بازرسی و خروجی بازرسی از صنف قصاب ، گوشت های لذیذ است که روانه ماشین میشود .!!!!  "

       امام (ره) فرمود ، تا زمانی که مسئولین مملکت ، از طبقه پائین باشند ، امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند . بترسید از زمانی که مسئولین مملکت  ، از مرفهین باشند . آنها زیر بغل بعضی بی تقواها را باد میکنند ، حالا ، آنها برای ترس از ازدست دادن مال و مقام دنیا ، با مردم کارهایی میکنند که به عقل امریکا هم نمیرسد . همین که امروز ، شاهد آن هستیم .

تا بعد .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۳
منصور پرویز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی